مقالات

میکروفون چیست؟ معرفی انواع آن و الگوهای قطبی میکروفون

میکروفون چیست؟ آيا نیازی به پاسخ به این سوال وجود دارد؟ میکروفون به عنوان یکی از بهترین حسگرهای انقال دهنده صدا با آمپلی فایرها و اسپیکرهایی که در آن به کار رفته است، می تواند جریان های صوتی را به الکتریسته تبدیل کرده و برای شما صدایی واضح تر و رساتر را پخش کند. ارتعاشات صوتی که در هوا وجود دارند توسط دیافراگم های درونی، ضبط می شوند تا بتوانند میزان صدا را در حد معقول به شما برسانند.

کاربرد میکروفون چیست؟

میکروفون ها در مراسم های مختلف برای رساندن صدای واضح تر به کار برده می شوند و به طور مثال می توان ازآن ها در کنسرت ها،‌ جلسات مدرسه،‌ اتاق های کنفرانس و… استفاده کرد. نکته قابل توجهی که در هنگام خرید میکروفون باید به آن توجه داشته باشید، نوع های گوناگونی می باشد که هر کدام بر حسب کاربرد به بازار عرضه شده است. میکروفون هایی که برای ضبط صدا در استدیوها و یا برای رادیو وجود دارند، هر کدام با تنظیمات و قطعات خاص مورد استفاده قرار می گیرند و قطعا میکروفونی که در مجالس برای اجرا وجود دارد با میکروفونی که در استدیوها به کار می روند متفاوت است.

انواع میکروفون

کاربرد هر یک از میکروفون ها با توجه به ویژگی هایی که برای آن ها به کار رفته است بسیار متمایز می باشد، به همین دلیل در ادامه به بررسی انواع آن ها پرداخته ایم تا در هنگام خرید بهترین محصول را تهیه نمایید.

مدل های مختلف میکروفن چیست

میکروفون‌های کاندسر

این نوع با عنوان کاندنسر نیز شناخته می شود و به جای استفاده از سیم های پیچ شده متحرک، برای آن خازن به کار رفته است تا صدا را با وضوح بسیار بالاتری ضبط کرده و دقیق تر آن را ارائه دهد. این میکروفون بسیار ظریف و حساس تر از انواع محصولات طراحی شده و برای تامین انرژی مورد نیاز خود نیاز به یک منبع بیرونی مانند سیستم فانتوم پاور (Phantom power) دارد. این کالا برای ضبط پادکست بسیار عالی می باشد و حتی از آن در گوشی ها، هدست ها، لپ تاپ ها و یا آی پدها استفاده شده است.

معرفی میکروفن کاندانسر

ویژگی های میکروفون کاندسر

واکنش های سریع نسبت به ارتعاش صدا و تحرک امواج صوتی بهتر، از ویژگی های میکروفون های داینامیک می باشد و با استفاده از سیستم مکانیکی ساده و یک دیافراگم نازک و کشیده که در صفحه فلزی قرار دارد می تواند صدای خوبی را انتقال دهد. دریافت بار الکتریکی از منبعی خارجی از دیگر مواردی می باشد که آن را نیازمند به مولد برق و یک پیش تقویت کننده کرده است. حساسیت بیش از حد این محصول شاید یکی از عیب های بزرگی باشد که بسیاری از کاربران را از خرید منع می کند، اما توجه داشته باشید که، خاص بودن محصول سبب شده تا افراد که نیازمند خدمات تخصصی هستند آن را تهیه نمایند.
کاندنسرها با ولتاژ پایین برق می توانند خروجی خوبی از صدا را ارائه دهند و نیازی به پری امپ گین ندارند. همچنین میکروفون های خازنی صدایی با فرکانس ۲۰ تا ۱۸۰۰ هرتز را به اشتراک می گذارند و واکنش خوبی برای صدابرداری در صحنه های متحرک و ایستا از خود نشان می دهند. استفاده آن به عنوان بوم دستی، بوم صدا و… سبب شده تا این مدل نسبت به سایرین متمایز شود.

میکروفون‌های داینامیک (Dynamic)

در این میکروفون سیگنال و جریان صدا به وسیله حرکت یک رسانا (هادی) در میدان مغناطیسی توسط دیافراگم های باریک و سبک به وجود می آید و در واکنش به فشار هوا حرکت می کند تا صدا در آخر برای شما پخش شود. سیم پیچی که در درون یک میدان مغناطیسی وجود دارد با به وجود امواج می تواند فرکانس هایی را ایجاد کند. اما میکروفون های داینامیک با توجه به حساسیت کمتر در مقابل ضبط صدا می توانند فرکانس های بیشتری را انتقال دهند. بنابراین می توان برای اجراهای زنده، استیج ها از آن بهره برد. دیافراگم های بسیار سبک و نازکی که درون آن وجود دارد می تواند فشار هوا را کنترل کرده و در نهایت صدا را با فرکانس بهتری به شما انتقال دهد.

میکروفون‌های روبانی یا ریبون (Ribbon)

حساسیت این نوع محصول سبب شده تا علاوه بر کارایی ویژه شما کیفیت خوب صدا را از آن دریافت نمایید. میکروفون‌های روبانی یا ریبون از نوع خازنی و داینامیک حساس تر هستند و به گونه ای از سمتی خاص صدا را دریافت می کنند. از آن جایی که حساسیت در این نوع بسیار بالا می باشد،‌ ممکن است نسبت به سایرین آسیب پذیرتر باشد، به همین دلیل از آن در استدیوهای ضبط صدا، رادیو و گاهی تلویزیون استفاده می شود. دلیل نامگذاری این میکروفون نیز ربان آلومینیومی است که بین دو آهنربای دیافراگمی قرار گرفته است. هنگامی که صدا دریافت و پخش می شود،‌ امواج بین دو مغناطیس جا به جا می شود و در نهایت با القای الکتریکی،‌ صدا با سیگنال الکتریکی خارج می شود.

میکروفن‌های بی‌سیم (VHF یا UHF)

یکی از بهترین هایی که به تازگی وارد بازار شده است میکروفون بی سیم است. ساختار ویژه، ارسال و دریافت امواج بدون سیم سبب شده تا استفاده از آن بیشتر شود. به طور مثال در اجراهای تلویزیونی و یا مراسم ها بهره گیری از آن سبب شده تا این کالا محبوبیت خود را داشته باشد. از آن جایی که این محصول انواع گوناگونی دارد و تا کنون سازنده های مختلفی آن را به تولید رسانده اند،‌ در حال حاضر با بیش از دویست نوع می توانید آن ها را بر حسب قیمت و کارایی های مختلف تهیه نمایید.

دو میکروفون بیسیم

الگوی قطبی میکروفون چیست؟

چندگانه

الگوی قطبی چندگانه این امکان را می دهد تا با استفاده از آن به وسیله چند سوییچ و کپسول صدا بتوانید بر حسب نیاز آن ها را تعویض کرده و صدای دلخواه را تنظیم نمایید.

چند قطبی

در این نوع قطب ها می توانند از جهات مختلف صدا را دریافت کرده و آن را پخش کنند.

کاردیو

این نوع الگوی قطبی برای میکروفون‌های روبانی یا ریبون بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و صدا را از سمت جلو دریافت می کنند.

دوسویه

میکروفون های دوسویه یا فیگور Figure 8 می توانند صدا را از سمت شرق و غرب دریافت کنند و از صداهایی که از جهات دیگر پخش می شوند، واکنشی دریافت نخواهد کرد.

پارامتر‌های اصلی برای انتخاب میکروفون‌

قطع به یقین باید برای انتخاب نوع میکروفون به مواردی از جمله ویژگی ها و مشخصات هر یک از آن ها توجه داشت و فرقی نمی کند که شما چه نوع میکروفونی را تهیه کنید. کاربرد هر یک از این محصولات با این پارامترها ممکن است تفاوت داشته باشد که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

حساسیت

از آن جایی که ارتعاشات صدا در هوا توسط این محصول ضبط می شود،‌ شما باید برای حیطه فعالیت خود میکروفون های مناسبی را تهیه نمایید. زمانی که میکروفون در معرض فشار صوتی هوا قرار می گیرد، بر حسب کاربرد خروجی را به کاربر ارائه می دهد. به طور مثال حساسیت بالا برای بعضی از آن ها مانند نوع رادیویی این امکان را در اخیتار کاربر قرار می دهد تا فقط برای موارد خاص از آن استفاده نمایید و شما با استفاده از آن در مراسم های عروسی نمی توانید صدای مطلوب را دریافت نمایید. اگر بخواهیم تعریف دقیقی داشته باشیم باید بگوییم تبدیل فشار صدا به ولتاژ الکتریکی می تواند از پارامترهای مهم برای انتقال امواج و حساسیت در صوت باشد.

فرکانس پاسخ گویی

این مورد در واقع بیانگر خروجی میکروفون ها از فرکانس و سیگنال های صوتی دریافت شده در محوری آزاد و جهت دار است. این ویژگی در دامنه ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز در صفحه محدود می شود و بیش از این عدد برای میکروفون قابل پخش نمی باشد. به طور کلی فرکانس پاسخ گویی اگر بیش از این میزان باشد، خارج از توان، برای گوش های مخاطب است و ممکن بالاتر از این میزان آسیب های جدی را در بر داشته باشد.

صفحات جهت دار

در حین انتخاب بهتر است این مورد را نیز در نظر داشته باشید زیرا میکروفون ها با توجه به جهت های مختلفی که دارند، سطح های مختلفی را در برمیگیرند. در واقع قابلیت جهت دار بودن صفحه یکی از ویژگی های دسته بندی و مشخص شده مهم در انتخاب کالا می باشد. در اینجا طرح های قطبی بر اساس دایره های متحد المرکز ساخته شده اند تا بر حسب میزان صدای دریافتی و دسی بل صدا را به شما ارائه دهند. جا به جایی که از طریق دایره ها اتفاق می افتد 5 دسی بل است که بر این اساس میزان صدای ضبط شده از محورها را می توانید کنترل نمایید.

انواع میکروفون

همانطور که گفته شد در هنگام خرید باید با توجه به نوع کارایی که از میکروفون انتظار دارید به همراه ویژگی های خاص مانند مارک بلندگو و داینامیک یا کندانسر بودن آن را تهیه نمایید. هر کدام از میکروفون ها با توجه به نوع حساسیت خاصی که دارند تهیه خواهند شد.

اندازه دیافراگم

دیافراگم هایی که برای میکروفون ها در نظر گرفته می شود باید ویژگی های مطلوبی را در بر داشته باشد. پس بهتر است قبل از خرید به این موارد توجه داشته باشید.
• پایداری و دوام
• هزینه
• کار کردن ساده و راحت

نحوه کار دیافراگم

در کل دیافراگم در پاسخ به صدا شروع به حرکت می کند تا امواج صوتی به ولتاژ تبدیل شوند و صدا را پخش کنند. ساختار دیافراگم ها در واقع به دسته های انواع میکروفون ها که در بالا به آن اشاره کردیم تقسیم بندی می شوند و هر کدام کاربرد گوناگونی را در بر می گیرد. ( دیافراگم خازنی، دیافراگم داینامیک و… ). هر چه دیافراگم سبک تر باشد عملکرد بهتری را ارائه می دهد و می تواند در برابر رطوبت،‌ گرد و غبار، دما، شوک و… مقاوم تر عمل کند. از آنجایی که نام های مختلفی برای تجهیزات داخلی در نظر گرفته می شود ممکن است آن (دیافراگم) را با کپسول میکروفون نیز به شما معرفی کنند. اما توجه داشته باشید که نوع دیافراگم ها نیز با توجه به کارایی که از آن در نظر دارید متفاوت می باشد.

خرید میکروفون کاندسر و دیافراگم

اگر می خواهید میکروفون های کاندنسر را خریداری نمایید بهتر است دیافراگم بزرگ برای آن ها در نظر داشته باشید زیرا در این صورت عملکرد و کیفیت بالاتر خواهد رفت اما در نهایت دقت کنید که این نوع دیافراگم برای هر کاری نیست. به طور مثال برای ضبط گیتار آکوستیک باید از میکروفون های کاندنسر که از در آن ها دیافراگم های بزرگتری به کار برده می شود استفاده کرد.

محورهای ارتعاش صدا

در میکروفون ها وجود دیافراگم پلاستیکی و نازک به همراه برخورد امواج صوتی می تواند حرکت را در با امواج کنترل کرده و صدا را پخش کند. در این جریان سیم متصل به دیافراگم با تولید امواج در میدان مغناطیسی صدا را با استفاده از آهنربا در جریان الکتریکی ضبط می کنند تا در نهایت با انتشار آن به وسیله میدان مغناطیسی و آهن ربا صدا به گوش مخاطب برسد. سیستم های القای الکترومغناطیسی،‌ تغییر گنجایش خازنی، تنش پیزوالکتریسته و موجی که برای تولید سیگنال الکتریکی از امواج مکانیکی بهره می گیرد می تواند صدا را به راحتی انتقال دهد. اما در این میان مواردی هست که اغلب میکروفون ها باید این خصوصیات را داشته باشند. این موردها شامل حساسیت، آمپدانس،‌ پاسخ فرکانس، جهت دار بودن صدا و مغناطیس می باشد و تمامی این خصوصیات کمک می کند تا صدای مطلوبی برای ارائه وجود داشته باشد. در آخر انرژی در حال حرکت در هوا به مولکول های دیگر انرژی می دهد و به وسیله ضربه زدن به آن ها موج های صوتی برای شما ضبط و پخش می شود.

میکروفن چیست؟ متوجه شدیم میکروفون با تبدیل ارتعاشات صوتی به الکتریکی و انتقال آن به دستگاه پخش کننده امکان دریافت صدای فرد و پخش آن را فراهم میکند. در رابط با انواع میکروفون صحبت کردیم و همچنین الگو های مختلف میکروفون را نیز بررسی کردیم.

سوالات متداول

کدام یک از میکروفون ها برای اجرای زنده و کنسرت ها بهتر است؟
میکروفون های داینامیک به دلیل حساسیت بالا و توانایی رساندن فرکانس های بالا می تواند انتخاب خوبی باشد.

برای ضبط پادکست کدام میکروفون ها بهتر می باشند؟
به سبب حساسیتی که میکروفون های خازن دارد دارند می توانید از آن برای ضبط پادکست استفاده نمایید.

بیشترین کاربرد میکروفون های بی سیم چیست؟
این کالا به دلیل اینکه سیم ندارد برای اجراها و همایش های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *